Beställa med hjälp av beställningspunkt
Beställningar kunde jag göra på många sätt, men det vanligaste var genom vårt datasystem TeReMa. Men innan en beställning kunde göras, så måste den först nå ner till beställningspunkten. Då som först kunde den anmodas och inköp kunde skriva ut listor på alla beställningar som nått den punkten. Varje måndag och torsdag kom inköpschefen ner till mig på lagret för att gå igenom alla beställningarna. Detta moment var nödvändigt p.g.a. att det fanns så många gamla artiklar som saknade både pris och beställningsmängd. Då kunde vi fånga upp dem smidigt och enkelt och jag kunde se direkt om jag behövde beställa artikeln eller inte. Det krävdes ju en viss rutin, kunskap och många års erfarenhet för att kunna göra dessa bedömningar. På detta sett kunde många artiklar plockas bort helt om dom var för gammal och inte gick att beställas. Om inte inköp kommit ner så hade man beställt massor av utgångna och onödiga artiklar med en himla massa onödigt pappersjobb. Men framför allt, höga kostnader.