En vanlig arbetsdag


Jag öppnade luckan till lagrets kundmottagning prick kl.7,00. Startade upp alla datorer och låser upp dom skåp och dörrar som jag ska använda.

Jag samlar ihop alla uttagslappar på reservdelar mm, som personalen hämtat ut under natten och jag plockar i ordning verktygen som används och hänger dom på plats. Jag fyller på med handskar och andra förbrukningsartiklar som jag tror ska gå åt under dagen.

Jag hämtar ner godset till godsmottagningen som har kommit under den tidiga delen på morgonen. För detta kan man behöva ta trucken eller säckkärran.

Jag tar skannern och går en liten inventeringsrunda eller en nollrunda, för att kontrollera att det inte saknas något av dom viktiga artiklarna. Jag passade också på att kontrollera förbrukningsmaterialet så som tejp, buntband och andra viktiga artiklar som behövs i produktionen.

Jag skriver av alla artiklar som personalen tagit ut under helgen och natten, så att en eventuell beställning på dom kan göras som nått beställningspunkten.

På måndagar och torsdagar kommer inköpschefen ner för att gå igenom beställningarna som nått beställningspunkten. För att vi inte ska beställa artiklar vi inte har behov av just i dagsläget, går jag igenom beställning för beställning och kontrollera att beställningsmängden och att artikeln är den rätta.

Jag hade även hand om läsk och godisförsäljning. Varje morgon fyllde jag på med nya varor. Förtjänsten av försäljningen gick till Djupafors motionsgrupp. En eller två gånger i månaden gör jag en storbeställning på maxi på läsk och godis, sedan meddelade jag ett transportföretag för hämtning.

Jag hämtar posten som hade kommit under dagen. Den kan innehålla följesedlar från kemikalier leveranser, beställningar som gjorts under morgonen, orderbekräftelser och bilfraktsedlar. Samtidigt kolla jag om det finns några kundprover som ska skickas. Om det finns så skriver jag upp paketets referensnummer, vikt och mått. Jag kontrollera min mail om jag fått adressen till mottagaren ifrån logistikavdelningen, har jag det så går jag in på TNT hemsida och registrera in alla uppgifter på paketet, skriver ut fraktsedlar som jag klistrar på. I specifika sändningar ingår det även att kontakta tullen.

Uppackning av inkommande gods. Kontroll av artikel så att den stämmer överens med beställningen som vi hade gjort. Är den ok ska artikeln läggas på hyllan för förvaring. Är den fel så skriver jag en avvikelserapport och skicka den till inköpschefen. Sedan tar vi tillsammans ställning till hur vi ska gå vidare med ärendet. Resultera avvikelsen i att skicka tillbaka paketet så gör jag samma procedur med TNT som innan. Ibland anser leverantören att det blir fördyrt att returnera, och ber då oss att kasta eller behålla den fellevererade artikeln.

Jag registrera in kemikalierna som kommit under dagen. Detta dokumenterade jag noga i pärmar. Samtidigt registrerade jag in inkommande artiklar som jag packat upp. Jag docka scannern så att jag kan tömma den i systemet på dom uttag och inleveranser som gjorts i den.

Jag hade även daglig kontakt med mina leverantörer i olika ärenden som T.ex. reklamationer, felleveranser, skadade artiklar, priser, renoveringar, leveransdagar, offerter, avbeställningar och vanliga direktbeställningar men även gav jag dom beröm för en T.ex extra snabb leverans.

Vid kundmottagningen tog jag i mot leveranser till lagret, förnyade besökspass, lämnade ut reservdelar, verktyg, förbrukningsmaterial. Jag informerade om nya produkter och dess funktion. Jag hjälpte till och bistod med förslag på hur problemen skulle lösas. Jag kontrollerade inkommande verktyg som varit utlånade så att inga fel uppstått under användningen. Om det finns fel på verktyget, skickas det på reparation eller så kasserade jag dem direkt.

Löpande inventeringar måste man göra dagligen p.g.a. den stora mängd artiklar som fanns. Detta gjordes lättast med skannern och man tog en hylla i taget när det fanns lite tid över. Där efter markerade man hyllan med en lapp som visade att hyllan var inventerad.

Städning och tömning av wellpapp och soptunnor som blivit fulla under dagen.

När dagen börja lida mot sitt slut. Då går jag igenom alla uttagslappar och skriver av de sista och ser till att allt som skulle göras idag är klart. Jag kontrollera alla dörrar, skåp och portar så dom är låsta. Logga ut från datorn och stänger av. Stänger kundmottagningens lucka, släcker alla lampor och låser entrédörren
utifrån kl. 16,10.

*************************************************************************************************************************

Vid lite ovanliga arbetsdagar

Kunde jag samtidigt ta hand om inköpet när inköpschefen var ledig, eller hade semester mm. Då var även minaansvarsområden att anmoda och beställa kemikalier, reservdelar och kontorsmaterial. Kontrollera kemikalienivåer i alla tankar som har ett GSM-övervakningssystem genom webbsajten it-sensor. Det gjorde man genom att logga in på It-sensor, sen kontrollerade jag nivån och kunde sen göra en beräkning på mängd och leverans dag. Följa och studera leverans och kemikalieflödet och dokumentera detta, Daglig kontakt med produktionsansvarig, teknisk chef eller Vd:n.

Jag kunde vara Intern Revisor. Dessa möten hade vi två gånger om året. Jag tyckte det var spännande att hjälpa företaget med att hålla koll på lite paragrafer och certifieringar och vem som gör vad.

Månadsinventering eller månadsbokslut gjordes som det låter, en gång i månaden. Detta var artiklar som ingick i produktionen.

Jag renoverade mekaniska tätningar när det blev lite tid över. Detta var ett jobb som krävde nogranhet och rena händer. Mekaniska tätningar är ju riktiga dyrgripar.

Jag hade hand om alla flaggstänger och då givetvis också flaggningen med allt vad det innebar.

Jag gjorde riskbedömningar på kemikalier som fanns i lagret, och registrerade detta i databasen ichemistry intersolia

Vid jämna mellanrum kontrollerade jag städmaterialet i samtliga städskrubbar på dom olika avdelningarna. Här var det noga med att inte torkpapper, toalettpapper, duschtvål, och handtvålen tog slut.








jag är van att ha många bollar i luften och att jobba både självständigt och i team

Lite statistik på arbetsflödet under en dag.

  1. Godsmottagning 8 - 12 Paket/pallar
  2. Kundmottagning 30 - 40 besök
  3. Skicka paket och kundprover 3 - 4 försändelser
  4. Telefonkontakt med Leverantörer 5 - 8 samtal
  5. Telefonkontakt internt 8 - 15 samtal
  6. Inventering 50 - 100 artiklar
  7. Uttag och inleveranser 60 - 90 artiklar
  8. Inleverans av kemikalier 2 - 6 leveranser
  9. Lossning/lastning med truck 0 - 2 körningar
  10. Nyregistrering 4 - 6 artiklar
  11. Vissa dagar kunde jag ha inköpet. mest sommartid.