Inköp


Jag hade inköpet när inköpschefen var på semester eller bara var ledig någon dag. En vanlig dag då, innebar att jag anmodade beställningarna själv på morgonen, och gick igenom dom som vanligt för att se så allt stämde. Sedan gick jag in på inköp i TeReMa och färdigställde beställningarna en efter en. Jag passade då på att kontrollera dom en extra gång innan jag mailade beställningarna till Teknisk chef för kontroll. Nu kunde jag inte göra mer fören han godkänt och skickat en bekräftelse. När detta var gjort var det bara att maila beställningarna till respektive leverantör och skriva ut kopior på beställningsunderlaget och sedan sätta dom i beställningspärmen.

Två gånger i veckan inventerade mälderisten alla kemikalier som användes i produktionen. Dessa listor gick jag sedan igenom för att se om någon kemikalier behövdes beställas. Jag var också inne på IT-sensor, en sajt där man kunde titta på kemikalienivåer i alla tankar genom ett GSM-övervakningssystem. Här kunde man följa och studera leverans och kemikalieflödet och sedan beräkna mängden i samtliga tankar för att sedan fastställa en leveransdag. Därefter var det bara att beställa kemikalier från lämplig leverantör. Leverantörerna fanns lite runt om i EU. T.ex. kunde jag få ringa till Finland. Nederländerna, Tyskland eller Spanien om det var panik eller man behövde ändra leverans dag. Men oftast räcke det med att maila tack och lov.

Det svåra med att beräkna leveransdagen för kemikalier berodde ofta på att tankarna var för små, så man hade inga marginaler till felberäkningar. Det var mycket som man var tvungen att ta hänsyn till. Bland annat, stoppdagar eller stopptimmar, då stod maskinen helt still och inga kemikalier användes då, så jag var tvungen att planera mina beställningar väldigt noga. Daglig kontakt med produktionsansvarig, Teknisk chef eller Vd:n var väldigt viktigt för att undvika att leveranserna kom på fel dag på grund av ett produktionsstopp.