Min kundmottagning på lagret


Att jobba med kundmottagningen på mitt dåvarande lager skiljer sig inte mycket med att jobba som kundmottagare inom andra yrkeskatogorier. skillnaden är bara att jag hade 30 - 40 besök om dagen i olika ärenden, kanske inte så många men endå ganska mycket. Här kunde man lämna ut en liten M4 mutter till en stor pump på nästan ett ton. Mina besökare bestod mestadels av anställda, inhyrda företag, transportföretag men även många andra företag
och butiker runtom i kommunen som behövde låna en installationsdel, ett verktyg eller en reservdel. Järnia i Ronneby är ett av dom företag som jag har lånat ut en del prylar till som sen dom i sin tur har sålt till ett annat företag och det är ju bra att kunna hjälpa till.

Jag har lång erfarenhet av kundmottagning vilket innebär att jag vet vad hög servicenivå och viljan att göra rätt vid första försöket betyder. Det är ett plus om man är stresstålig och utåtriktad och har ett tydligt kundfokus i sitt dagliga arbete. Det är också viktigt att man är lyhörd inför sina arbetskamrater och är bra på att arbeta i grupp samt att vara
nyfiken på att lära sig nya arbetsuppgifter. Själv hyser jag stor respekt för andra människors syn på service och har lätt att anpassa mig inför varje individ och ärende. Jag har i mitt dåvarande jobb varit en viktig stöttepelare mellan mina leverantörer och mekaniker och detta tack vare min tekniska kompetens på många reservdelar och även på hur jobbet ska utföras.

Som kundmottagare för mitt dåvarande lager, innebar det också att man kunde guida transporter som inte hittade till
lossningstankarna eller lastbryggor. Mina uppgifter har varit mest att ge information på olika produkter, reservdelar. Beställa specifika delar och utlämning av reservdelar, besökspass, verktyg men även hjälpa till att hitta i lagret. Säkerhetskontroller på verktyg, livlinor, lyftblock och rundsling ska alltid göras på inkommande verktyg mm, för att eliminera olycksrisken. För mig handlar det också om att Lösa uppkommande problem. Bra rådgivning till montörer, kund och inhyrd personal när nya produkter kommer hem eller vad som behöver göras. Stort engagemang och bra servicekänsla samt kundförståelser är en mycket viktig del av arbetet. Hitta lösningar och nya möjligheter i samspråk med montör, kund och med lämplig leverantör om produkten inte fanns på hyllan.