Min tid som lageransvarig
Detta utvecklade jag under min tid som lageransvarig på Cascades Djupafors AB
Jag jobbade målinriktat och kämpade för min målsättning att ständigt förbättra, utveckla och förenkla. Jag har tagit Cascades Djupafors lager/förråd från ett omodernt, ostrukturerat, kaos på 850m2, och moderniserat det till ett av koncernens absolut bästa reservdelslager i ordning och reda. För detta arbete har jag fått mycket beröm från de Canadensiska ägarna.
Jag utökade lagret med 150m2 så att alla detaljer, stora som små ska kunna ha ett platsnummer på hyllan. Även sextusen oregistrerade artiklar har jag registrerat in i systemet, allt för att man snabbt ska hitta sin reservdel och spara tid.
Jag såg också till att skrota gamla reservdelar vars maskin inte längre fanns kvar i fabriken. Ca 1000 artiklar eller 3ton, blev skrotade i mitt projekt (De e bara o kasta)
Jag byggde om lagrets gamla fikarum till ett klädförråd för skor, jackor, handskar mm. Jag satt ändå inte där, kaffet drack jag tillsammans med mina arbetskamrater i matsalen.
Jag tillförde också ny teknik i form av streckkodsläsare/skanner, och en ny typ av etiketter och på så vis lyckats
vända minussiffror i den årliga inventeringen till plus. Med denna streckkodsläsare har jag även lyckats minska inventeringstiden med 30 %. Jag har även utvecklat skanner med hjälp av ägaren av programvaran, så att man kan
använda den betydligt mer optimalt.
Jag har också jobbat med kundförståelse. Genom att bli mer insatt i problemets karaktär kunde jag med min reservdel- och verktygskunskap hjälpa inhyrd personal som inte var så insatta i sortimentet på ett mer professionellt sätt.
Jag införde hårdare leveranskontroller och även hårdare bedömningar för avvikelserapporter, allt för att undvika senare
problem och stora kostnader i form av produktionsstopp mm.
Med hjälp av IT-avdelningen utformade jag ett program som skulle underlätta för alla som gjorde direktbeställningar hos mig. Många glömde bort vad dom beställt och detta tröttnade jag på. Så av den anledningen förvekligade jag iden som jag hade. Det var ganska enkelt och resultatet blev lysande. Nu när någon beställde och artikeln kom hem så registrerade jag den i programmet på den personen som beställt och sedan skickades ett mail automatiskt. På detta sett kunde inte beställaren glömma bort sin artikel.
Jag tog även över posthanteringen TNT, för utgående paket och kundprover. Dessa skickade jag till företag runt om
i EU och dom östra delarna i Europa.
Jag ville digitalisera utlåning av verktyg. Vi införskaffade en toutchskärm. Sedan planerade jag utformningen av programvaran och lämnade sedan över iden till IT-avdelningen. Med detta projekt skulle jag underlätta för mekanikerna i deras dagliga arbeta. Alla skulle då ha koll på vem som lånat vad. Allt spring och letande efter verktyg i fabriken skulle på ett ögonblick vara över. Genom ett enkelt knapptryck så skulle personen och dess telefonnummer komma fram som lånat verktyget och endast ett telefonsamtal till lånaren behövdes. Tyvärr blev detta aldrig verklighet då nedläggningen satte stopp för detta projekt.